خلاصه سناریو

پس از اعلام فرضی حادثه زلزله  در استان هرمزگان از طریق پایگاه لامرد استان فارس به EOC Emergency Operating) (Systemدر شیراز در ساعت 5:55 دقیقه بامداد روز سه شنبه مورخ 5/10/85 و تماس با EOC تهران مشخص گردید شدت زلزله در استان هرمزگان بسیار زیاد بوده و به علت تعداد مجروحین زیاد امکان انتقال هوائی مصدومین به شیراز وجود دارد.  جلسه ستاد حوادث غیر مترقبه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ساعت 6:30 بامداد تشکیل شد و با ستاد حوادث غیر مترقبه استانداری استان فارس و دبیرخانه ستاد حوادث غیر مترقبه دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و استانهای معین بوشهر، کرمان و سیستان و بلوچستان هماهنگی لازم انجام شد. همزمان اعلام آماده باش به بیمارستان های سطح شهر و فراخوان آمبولانس های شیراز و شهرستان ها نیز در ساعت 7 صبح از طریق دبیرخانه ستاد حوادث غیر مترقبه دانشگاه صورت گرفت .هماهنگی لازم با هلال احمر،فرودگاه،نیروی انتظامی و... توسط ستاد حوادث غیر مترقبه استانداری صورت گرفت.

پس از تصمیم گیری در اتاق بحران مقرر گردید :

آمبولانس های فراخوان شده رأس ساعت 10 صبح در فرودگاه حاضر شوند و فرمانده انتقال بر اساس تجهیزات ، آنها را در دسته های مختلفی شامل تایپ A  ، B   و C طبقه بندی نماید. .

دو آمارگر ورودی و خروجی نیز در محل ورود و خروج آمبولانس ها مستقر شوند . نیروی مستقر در کیوسک ورودی کد مربوط به هر آمبولانس ، کارت شناسایی ، پوستر و کاور ستاد حوادث غیر مترقبه دانشگاه ، کروکی فرودگاه ، مسیر بیمارستان ها در سطح شهر ، شرح وظایف  و بسته غذایی را به هر آمبولانس تحویل دهد و کارتهای شناسائی تهیه شده در رنگهای مختلف ]فرمانده (قرمز)، درمان    ( سبز)، ناظر (آبی)، میهمان ( زرد)، خبرنگار (پرچم ایران )[ به نیروهای شرکت کننده در مانور ارائه گردد. آمارگر ورودی مشخصات مربوط به آنها را در فرم مخصوص وارد نماید . آمارگر خروجی نیز مشخصات کامل مصدومین را طبق فرم تکمیل نموده و توسط یکی از نیروهای مستقر در محل این اطلاعات جهت ورود همزمان به وب سایت اورژانس به واحد آمار و رایانه اورژانس مخابره گردد ..

مصدومین فرضی با تاریخچه الحاقی  در هواپیما مستقر شوند و افسر تریاژ به همراه آمارگر تریاژ و سه  تیم سه نفره تریاژ ( متشکل از اورژانس ، هلال احمر و بسیج جامعه پزشکی ) امر تریاژ مصدومین را عهده دار شوند . یک تیم انتقال 12 نفره جهت انتقال مصدومین از هواپیما به  Collection zone  در نظر گرفته شود . یک اتوبوس مخصوص به عنوان بخش فوریت های پزشکی میدان در نزدیکی  Collection zone به همراه یک پزشک و یک پرستار و تجهیزات کامل مستقر شود .

به دلیل احتمال وقوع حادثه واقعی در فرودگاه یک آمبولانس مجهز نیز در نزدیکی   colletction zoneمستقر گردد .

اجرای مانور با فرود فرضی هواپیمای  C-130 حامل حدود 150 مصدوم در ساعت 2 بعد از ظهر آغاز شده و هر مصدوم پس از تریاژ اولیه در هواپیما ، پر شدن کارت تریاژ مربوطه ، بستن بازو بند تریاژ توسط تیم انتقال  به  منطقه    Collection zone منتقل   می شود .

افسر تریاژ با توجه به ظرفیت اعلام شده از طرف  بیمارستان ها  و بر اساس اولویت مصدوم و سرویس درمانی ،نوع آمبولانس و  بیمارستان مقصد را تعیین نموده ودر کارت تریاژ ثبت می کند . اموال هر مصدوم به همراه برچسب کد تریاژ مربوطه در یک  Zipkip  قرار گرفته جهت تحویل به نیروی انتظامی بیمارستان به آمبولانس مربوطه تحویل می گردد. تریاژ مرحله دوم نیز حین انتقال به بیمارستان در آمبولانس صورت می گیرد.

10 نماینده از ستاد حوادث غیر مترقبه دانشگاه جهت انجام همکاری و هماهنگی لازم و ثبت آمار مربوط به بیمارستانها در بیمارستان شرکت کننده در مانور مستقر می شوند . پس از ورود مصدومین  به بیمارستان و انجام تریاژبیمارستانی و ویزیت  توسط پزشک و اجرای آن ها توسط پرستار ،Plan   مصدوم مشخص شده و نهایتاً با فرض اجرای  Plan    و قابل ترخیص بودن مصدوم ، توسط آمبولانس های مستقر در بیمارستان (به فرماندهی هلال احمر ) مصدومین به نقاهتگاه یا محل اسکان آماده شده توسط هلال  احمر منتقل می شوند و  نهایتاً   مانور « یادواره زلزله بم » در ساعت 5 و 30 دقیقه بعد از ظهر با حضور همه مصدومین در محل اسکان پایان می یابد و متولیان ستاد حوادث غیر مترقبه ، ارگان های شرکت کننده در مانور و خبر نگاران حاضر در صحنه در جلسه نقد و بررسی ساعت 6 بعد از ظهر همان روز حضور می یابند .

مانور یادواره زلزله بم طبق سناریو مشروح انجام گردید با توجه به برگزاری دوره آموزشی سیستم پشتیبانی تجهیزات ( Logistic Support System ) در راستای اهداف مانور یادواره زلزله بم برای اولین بار در شیراز وبه صورت  Pilot   ، در حین اجرای مانور با استقرار سه نفر در فرودگاه ، هلال احمر و بیمارستان نمازی ، این برنامه به مرحله عمل درآمد. . با اجرای این برنامه تجهیزات و امکانات مورد لزوم منطقه زلزله زده از هلال احمر به فرودگاه و سپس منطقه حادثه دیده به صورت فرضی منتقل شد و تجهیزات و اقلام داروئی مورد نیاز استان فارس نیز از استانهای مجاور به فرودگاه و سپس بیمارستانها منتقل گردید.

 یکی دیگر از نقاط برجسته مانور اجرای retriage در حین انتقال مصدوم از فرودگاه به بیمارستان و سپس تریاژ  در بیمارستان بود. در این مانور تعداد  44 آمبولانس تایپ A ، 23 آمبولانس تایپ B و 3 آمبولانس تایپ C ،  30 دستگاه بیسیم دستی و یک دستگاه تلفن ماهواره ای مورد استفاده قرار گرفت. تعداد کل نیروهای شرکت کننده در این مانور 862 نفر گزارش شده است. فلوچارت ارتباطی ستاد حوادث غیر مترقبه دانشگاه در این مانور به صورت زیر بود: 

نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 21 اسفند 1393    | توسط: M.J. Moradian    |    |
نظرات()